الأحد، 5 يناير 2014

يان 6 أبريل: 25 يناير القادم ثورة "تطهير" دعت حركة شباب 6 أبريل، جموع المصريين للمشاركة في فعاليات 25 يناير المقبلة، للمطالبة بتحقيق أهداف ثورة يناير والقصاص للشهداء والحرية والعدالة الاجتماعية.

بيان 6 أبريل: 25 يناير القادم ثورة "تطهير"

دعت حركة شباب 6 أبريل، جموع المصريين للمشاركة في فعاليات 25 يناير المقبلة، للمطالبة بتحقيق أهداف ثورة يناير والقصاص للشهداء والحرية والعدالة الاجتماعية.

وقالت الحركة -في بيان لها- فجر اليوم الجمعة: "عارفين ليه هاننزل في 25 يناير.. لأنه ببساطة كل المطالب اللي نزلنا ننادى بها، ودفعنا ثمنها من دم شهدائنا، متحققتش لغاية دلوقتي.. نزلنا ننادى بحياة كريمة يحققها نظام حُكم يشتغل لمصلحة المصريين، ونشتغل معاه كلنا عشان نبنى بلدنا".

وأكدت حركة 6 أبريل، في بيانها، أن كل ما يهم أعداء الثورة في المقام الأول هو مصلحتهم وقتل الثورة، وذلك حتى "ترجع الناس تمشى جنب الحيط، وتعيش في قمع وذل وفقر ومرض".

وأشار البيان إلى أن أعداء الثورة فرَّقوا الشعب وقسَّموه، واختزلوا الثورة واختزلوا أحلامنا في صراعات على السلطة، وشوهوا جميع من شارك في الثورة للمطالبة بالحق والعدل.

وقالت الحركة في بيانها: "هاننزل فى 25 يناير ومش هانتنازل عن أحلامنا، هنقف تاني كلنا مع بعض نطالب بحقوقنا كاملة، المرة دي مفيش تنازل ولا تسويف ولا أنصاف حلول، الـ 3 سنين اللي فاتوا علمونا كتير، ودفعنا كلنا ثمن أخطائنا .. "ثورة" يعنى "تغيير" يعنى "تطهير" يعنى "عدل" و"كرامة للجميع".

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إلى احباب فى ربوع الارض

كل عام وانتم بخير بعيد الفضر المبارك مع تحيات الاعلامى جمعه الشوال